Ahlan Wasahlan
Free Image Hosting at allyoucanupload.com

Sahabat Cinta Alam
Campaign

PAS UNTUK SEMUA

Web Pilihan
Blog Terpilih
Bebaskan Palestin
Visitors
free web counter
Munajat
Free Image Hosting at allyoucanupload.com

Seluar Londeh : Antara Malaysia dan Amerika
Saturday, September 1, 2007
Seluar londeh semakin dilarang di AS

Atlanta, Georgia, 29 Ogos : Langkah untuk menguatkuasakan larangan penggunaan seluar londeh atau sebarang fesyen pakaian yang mendedahkan pakaian dalam di kawasan awam kini semakin meningkat di Amerika Syarikat (AS).

Terbaru, penduduk Atlanta, Georgia, pula menimbang untuk mengenakan larangan berkenaan, sekaligus menimbulkan perselisihan pendapat antara golongan tua yang menyokong dan golongan muda yang menentangnya. Menurut ahli majlis perbandaran, CT Martin yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Undang-Undang dan Keselamatan Awam, injuksinya itu ditujukan kepada mereka yang gemar memakai seluar londeh yang terlalu jauh di bawah pusat sehingga menampakkan seluar dalam, terutamanya seluar dalam jenis boxer yang dianggap sebagai trend terkini.

Ordinan itu juga mengenakan denda ke atas mereka yang melanggarnya, juga melarang wanita dari mendedahkan tali seluar dalam mereka. Penggunaan seluar londeh seumpama itu, telahpun diharamkan di selatan bandar Delcambre, Lousiana yang mengenakan denda AS$500 (RM1,700) atau sehingga enam bulan penjara. ( Sumber Berita : AFP )

------------------------------------------------------------------------------------------------

Itu di Amerika Syarikat, bagaimana pula dengan Malaysia yang mengamalkan pendekatan ISlam Hadhari, sejauh mana Islam Hadhari ni menjaga kemaslahatan ummah dengan menguatkuasakan peraturan-peraturan sebegini. Rasanya jauh sekali untuk dilaksanakan, walaupun kes rogol dilaporkan semakin tinggi statistiknya, zina berleluasa di kalangan remaja, Kerajaan Islam Hadhari ini langsung tidak melihat punca sebenar berlaku kerosakan masyarakat.

Di Malaysia, Penguatkuasaan dan kempen berpakaian sopan tidak pernah diadakan, sebaliknya kempen pendedahan aurat dan tubuh wanita secara tidak langsung dibiarkan berleluasa. Walaupun kerajaan tidak pernah mengatakan mereka menyokong tapi sikap tidak endah dan membiarkan saja gaya dan cara pakaian masyarakatnya yang mengikut barat amat-amat dikesali.

Yang terkecuali ialah sebuah negeri di Pantai Timur yang di bawah pemerintahan seorang Tok Guru yang berserban dan berkain sarung. Selain kempen menutup aurat yang dijalankan, baru-baru ini Kerajaan Negeri mengenakan garis panduan pakaian untuk peniaga-peniaga premis di kota Bharu, disamping menasihati masyarakat kelantan supaya berpakaian menutup aurat dengan sempurna bagi muslimah dan berpakaian sopan bagi non muslim.

Tidak dinafikan masih ada yang degil dan berpakaian ketat dan seksi di bumi serambi mekah ini, ini pun hasil tempias kemaksiatan dan pengaruh media dari Kerajaan Pusat. Yang jelas, ada usaha dari Tok Guru Nik Aziz dan Kepimpinan PAS kelantan dalam menjaga syariat Islam dan kemaslahatan ummah.

Berbeza dengan Kerajaan yang menolak dasar Islam, mereka keliru dan jahil tentang syariat Islam dan beranggapan usaha yang dilakukan oleh Kerajaan PAS Kelantan adalah kolot, jumud dan terkebelakang.

Mereka tidak sedar perkara yang mereka sifatkan sebagai jumud, kolot dan terkebelakang itu sebenarnya adalah perintah Allah yang jelas dalam Al-Quran. Nauzubilllah, dalam tidak sedar mereka mempertikaikan perintah menutup aurat dalam AL-Quran dan peranan pemerintah melaksanakan tuntutan Amar Maaruf Nahi Mungkar.

Kita ikuti komentar ilmiah Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman dalam isu ini....

posted by Tolhah @ 5:45 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DUSTURUNA


Demi Masa
Previous Post
Archives
Pelawat
Say Something
Pelawat
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Semoga kita beroleh Keampunan ALlah SWT