Ahlan Wasahlan
Free Image Hosting at allyoucanupload.com

Sahabat Cinta Alam
Campaign

PAS UNTUK SEMUA

Web Pilihan
Blog Terpilih
Bebaskan Palestin
Visitors
free web counter
Munajat
Free Image Hosting at allyoucanupload.com

Sombong dan tidak mahu dekat pada ALlah
Monday, September 24, 2007

Ramadhan : Bulan MegaSale Pengampunan Dosa

Suatu Nasihat buat diriku..

Bulan puasa yang jelas kita ketahui adalah bulan tawaran hebat daripada Allah SWT yang tidak ada pada bulan-bulan lain. Banyak hadith-hadith sahih yang menjelaskan tentang tawaran Allah kepada hamba-hambanya yang berdosa supaya memohon pengampunan dari ALlah SWT pada bulan ini.

Ramai di kalangan kita yang berdosa pada ALlah SWT dan pada masa yang sama, kita samada secara langsung atau tidak langsung diberitahu tentang peluang keemasan ini melalui khatib-khatib melalui khutbah, melalui tazkirah-tazkirah Ramadhan, melalui ruangan-ruangan di radio, melalui tulisan-tulisan di akhbar dan juga di televisyen.

Yang jelas, Maha Pengasih dan Penyayangnya ALlah SWT, Dia menyampaikan berita gembira ini buat kita semua untuk kita mengambil kesempatan ini untuk kembali ke pangkuan Allah SWT. Namun, yang menyedihkan kita menerima tawaran hebat Allah SWT ini dalam keadaan sambil lewa, endah tak endah dan tidak serius sama sekali.

Kita masih bercita-cita untuk terus enjoy dan berfoya-foya sesudah Ramadhan berlalu, Ramadhan yang dilalui hanyalah menjadi budaya tahunan, berpuasa, berbuka puasa, ke masjid untuk bertarawih, bersahur, kemudian sibuk membuat persiapan hari raya.

Selesai Ramadhan, gaya hidup sebelum Ramadhan dulu diteruskan kembali tanpa rasa dia sebenarnya telah memalingkan diri dari tawaran yang Allah tawarkan. Tidak ada pada bulan-bulan yang lain kecuali Ramadhan, tawaran dari ALlah untuk mengampunkan dosa-dosanya yang lepas selama dia hidup.

Orang seumpama inilah yang disebut dalam suatu hadith, golongan yang didoakan kecelakaan oleh malaikat dan diaminkan oleh Baginda Rasulullah SAW. Yaqni orang yang selepas seusainya Ramadhan bulan keampunan, dia masih belum diampunkan dosanya oleh Allah SWT dan masih bergelumang dengan dosa.

Ramadhan adalah MegaSale dari Allah SWT. Kalau kita sanggup berlumba-lumba ke pasaraya untuk tawaran harga murah, 50 %, 70 %, kenapa kita tak sanggup berlumba-lumba untuk meraih peluang yang datang ini. Puasa mengekang nafsu melalui berlapar, dorongan syaitan pun sudah tidak di bulan ini, sememangnya fitrah kita lebih terdorong untuk membuat kebaikan dan menjauhi kejahatan. Namun amat malang, jika kita masih tidak menjaga pancaindera kita dari berbuat dosa.

Baik dosa mata yang tidak lekang dari melihat wanita cantik dan tubuh badannya, baik dosa telinga dari mendengar lagu dan irama yang sia-sia, baik dosa mulut yang meratah daging saudara kita yang mentah dengan kita mengumpatnya. Perkara-perkara seperti ini jika tidak dijaga akan terus melalaikan kita sehingga kita terlupa kita berada dalam bulan keampunan ALlah dan tidak mengendahkan tawaran istimewa yang ditawarkan kepada kita.

Dan, bila Ramadhan semakin meninggalkan kita, kita disisi ALlah masih sama, masih lagi tidak suci dari dosa-dosa lama. Sehingga berakhirnya Ramadhan, kita masih belum diampunkan dosa oleh Allah SWT. Amat malang dan celakalah kita kerana kita masih sombong dan tidak mahu dekat pada ALlah di ketika ini....

Labels: ,

posted by Tolhah @ 5:11 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DUSTURUNA


Demi Masa
Previous Post
Archives
Pelawat
Say Something
Pelawat
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Semoga kita beroleh Keampunan ALlah SWT